Tuesday 20 November 2012

Boikot | small jihad that we can do

selain doa...rasanya boikot adalah benda yg dpt kita semua lakukan...kena be firm not to buy/support certain brands...u all mesti tau kan apa brand2 yg menyumbang DIRECT kepada israel..tak kisahlah apa alasan pun...

ni me copy paste dari BH...

kalau Eropah dh boikot, kita yg negara islam ni naper dok tangguh2 or pikir2 lg...

Eropah boikot firma Yahudi 2012/11/20 - 05:17:57 AM Cetak Emel Kawan

Stockholm: Musim panas 2011 mencatat rekod baru bagi syarikat Israel dan
yang terbabit dalam pencabulan hak asasi manusia terhadap penduduk Palestin di Tebing Barat. Antara kesan paling ketara berikutan kempen pemulauan produk buatan Israel di Eropah ialah apabila pengeksport sayur terbesar negara Yahudi itu, Agrexco, bankrap.

Satu lagi firma ialah Veolia dari Perancis yang mendapat kontrak Kerajaan Israel untuk memberi khidmat kereta api kepada pendatang Yahudi di Tebing Barat. Veolia mengumumkan kerugian besar berikutan tekanan aktivis di seluruh dunia. Terbaru, di Sweden, pengeluar minuman bergas Israel, Sodastream, menerima tamparan hebat selepas pasar raya Coop mengumumkan 19 Julai lalu bahawa ia akan berhenti membeli produk dari penempatan haram Yahudi.

Ia adalah kemenangan penting bagi pergerakan BDS (boikot, pilih pelaburan dan sekatan) kerana Sweden adalah pasaran terbesar Sodastream dengan seorang setiap lima pemilik rumah memiliki produknya. Syarikat Israel itu menjadi sasaran kempen aktivis Sweden sejak dua tahun lalu. Aktivis mendedahkan syarikat itu menjadi tali barut penjajahan di wilayah Palestin. Kilang utama Sodastream terletak di Mishor Adumim, zon industri terletak di penempatan Yahudi iaitu Maaleh Adumim di Tebing Barat. Coop Sweden memiliki 21.5 peratus pasaran peruncitan tempatan. Ia membuat keputusan tidak lagi berurusan dengan Sodastream selepas televisyen menyiarkan laporan memaparkan operasi Sodastream di Mishor Adumim. Menggunakan maklumat wartawan Israel dan pertubuhan hak asasi manusia selain data korporat Sodastream, laporan TV4 menunjukkan, firma itu dan pengedarnya di Sweden, Empire tidak bercakap benar, iaitu produknya yang dijual di Sweden adalah daripada penempatan haram Yahudi.
Tiga tahun lalu, Empire berjanji bahawa ia tidak lagi akan mengedarkan produk dari penempatan haram Yahudi.
 

3 comments:

Unknown said...

boikot jangan x boikot :)i love palestine!

Asmar Arafad said...

Boikot + Doa hancurkan israel

me suya said...

yep..save Gaza.. Jom boikot apa yg patut dan kita rasa mampu nak boikot..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails