Tuesday 25 December 2012

Kenapa saya jumpa dia dalam kehidupan saya

motivasi diri sempenan ari cuti public holiday ari ni :)
taken from HERE
Alkisah satu soalan pelik…

Syarikat yang Izwan bekerja, setiap akhir tahun akan diadakan satu ujian sebagai penentuan kenaikan gaji selain daripada prestasi tahunan dalam kerja.

Tahun ini, majikannya Nihat memberikan 10 soalan. Izwan yang sudah tiga tahun menjadi pekerja terbaik dapat menjawab 9 soalan pertama dengan mudah sehinggalah soalan akhir, beliau terpegun…

“Siapakah nama wanita yang selalu membersihkan tempat kerja anda?” baca soalain itu.

Izwan merasakan soalan ini tak serius dan bagaikan jenaka jika ia betul adalah sebahagian daripada soalan untuk menentukan kenaikan gaji.

Izwan bertemu dengan makcik yang membersihkan tempat kerjanya tiap-tiap hari – agak gempal, rambut berwarna hitam and di dalam tahun 50-an, tapi Izwan tak pernah tahu nama makcik tersebut.

“Ini soalan sengaja nak hiburkan hati aje… tak jawab tak apa kot,” bisik Izwan dalam hati lalu membiarkan ruang jawapan soalan itu kosong.

Selepas kelas, salah seorang pekerja bertanya kepada Nihat samada soalan terakhir akan dikira markah.

“Sudah tentu,” jawab Nihat. “Di dalam hidup kita, terutamanya dalam kerja, kita akan berjumpa dengan ramai orang. Semua mereka ini adalah significant dalam hidup kita, kalau tidak, Allah tidak akan mempertemukan kita. Setiap mahkluk Allah ini wajar diberikan perhatian, dan sedikit ambil tahu, walaupun apa yang kita lakukan hanyalah ‘senyum’ dan bertanya khabar.”

Izwan tidak pernah melupakan kata-kata majikannya sejak hari ini. Izwan turut mengetahui makcik yang membersihkan mejanya bernama Kimala.

Senyum.
note : nampaknya MZ sendiri sama jer kes mcm "izwan" dlm citer ni ..memang selalu senyum and tegur kalau jumpa cleaner yg selalu cuci bilik MZ tapi MZ tak tau pun nama dia..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails