Monday 21 March 2011

Mode confused | Akad nikah di masjid didakwa amalan Kristian

me baca ni kat Kosmo Online....siyes me rasa sgt keliru..and tak pernah plak me dgr isu mcm ni...nanti me nak tanya my blogger fren (Ustaz Love lah) saper lagi...mesti ada hujah dan dalil di sebalik isu ni kan...

ni me copy paste dari Kosmo Online:

KANGAR - Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang daripada amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh.


Beliau berkata, Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka.

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun, ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini.

note : setahu me (berdasarkan ilmu me yg sgt cetek), masjid ialah pusat segala aktiviti esp zaman Rasulullah....

16 comments:

My Love said...

Salam..

Dato' Ahmad Jusoh mengemukakan pandangan peribadi beliau sahaja.. Sedangkan Mufti Perlis sendiri (Dr. Juanda Yahya) dan beberapa mufti lain spt Kedah dan Perak menyatakan bahawa tiada larangan untuk bernikah di masjid.. bahkan masjid itu adalah tempat yg paling suci atas muka bumi, maka pernikahan yang merupakan suatu ibadah itu juga tidaklah salah dilakukan di masjid..

Yang dilarang adalah menjadikan masjid sebagai tempat pemujaan spt dalam agama Kristian (yang meletakkan patung2 dan gambar2).. juga tidak boleh mengkhususkan bahawa pernikahan itu mesti dijalankan di masjid sahaja.. itu yg tak betul.. kerana pernikahan boleh dijalankan di mana2 sahaja hatta di restoran mamak sekalipun..

Cuma, sebagai suatu ibadah yg menyempurnakan agama, takkan nak bernikah kat restoran mamak, ye tak? Maka, nikah di masjid memang takde masalah.. malah dalam situasi tertentu ianya lebih baik drp bernikah di rumah.. sbb di masjid, semua orang menutup aurat dan tiada berlaku percampuran lelaki dan perempuan (ikhtilat) berbanding jika bernikah di rumah..

namun, jika tak mampu nak jaga adab2 masjid, maka lebih wajar pernikahan itu dilakukan di rumah ;)

WA

mizayusof said...

miza pun tak pasti. kena merujuk kepada pihak yang pakar ni.

Myra Jay said...

Betul tu Sis, ada gak baca, mmg pelik.. takpe kita tunggu penjelasan Ustaz Love :D

Anonymous said...

tu la dia
tadi ada baca paper
psl isu ni
mcm pelik je...
sy dlu nikah kt masjid
sebab mmg semua adik beradik abah suh nikah kt masjid
lg berkat katanya

transformed housewife said...

ish kenapa keluar fatwa mcm ni pulak. setahu sy pun, tak salah bernikah di masjid.

risa said...

pandangan saye yg cetek agama ni pon sepatutnya digalakkan menikah kat masjid..CUMA akad nikah tu kenalah ikut cara islam..jgn melebih2 udah lah kan kan kan...saye nikah kat rumah! hehehe

Ummi Hanie said...

yer lah,agak mengelirukan di situ...

saje laa nk story2 sikit...me dulu xdpt pun tgk time hubby akad nikah coz org2 laki saje kat masjid n org pompuan tunggu di rumah..naib kadi tu kate takmo org pompuan sibuk2 kat masjid..betul gak tu kan...janji akad nikah berjalan dan sah...;)

Wan Amira said...

yerp mira agree, sangat mengelirukan, tapi i setuju dengan ustaz love, takkan nak bernnikah kat kedai mamak kan, lagipun orang kate kawin ni mendirikan masjid, so kalau tak boleh nak kawin dalam masjid, rase pelik, bukannyer perkara tak baik kan kawin tu...

but one thing yang i setuju dengan pandangan satu ustaz yang i dengar ceramah ni , dia kate, kalau boleh tak payah bernikat kat masjid, sebab dia kate, takut orang yang datang masjid ade yang tak reti jage adab masuk masjid..

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

suka penerangan ustaz love...

Unknown said...

setuju dgn ustaz love.. dan mlm tadi dlm tv pun ade jstifikasi dr bbrp mufti bhw tiada kesalahan, bahkan sgt afdhal dilakukan di masjid..

cuma masalah org kita ni, nama ja Islam tp tak reti nak faham adab2 bila di masjid..


& a bit wonder kenapa akhbar2 ni lately suka keluorkan isu2 sensitif mcm ni tanpa ambil pandangan majlis ulamak @ pihak yg lebih tahu... main taruk nak kasi laris akhbar jer...

Bunga said...

jawapan yg mantop dr ustaz love.. tq UL :)

Unknown said...

setuju kata2 ustaz love.. kita pon nikah kt masjid.. kalo haram la tak kan ribuan uztaz dari lulusan ilmu fekah tajwid usuludin semua tidak bersuara apa2 pon malah smpai skrg pengantin nikah di masjid..

mummy_ayu said...

kalu baca statement 1st tu mesti confius...tapi bial baca penerangan ustaz love tu.baru faham..tq for sharing kak!!

ardinihumaira said...

:) walopon tak arif tentang hal ni tapi dni rasa tak relevan kalau samakan akad nikah di masjid dengan orang agama lain nikah sebab kita nikah bukan macam diorang. kita ada tok imam tok kadi saksi semua... ikut cara Islam... tak salah bagi dni...

tiefazatie said...

ifa pun bca gak nie...terus berfikir..erm..papepun tq utk jwpn drpd ustaz love..=)

amirah said...

tetiba ada isu ni pulak ye...ermmm

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails