Wednesday 9 March 2016

Istimewanya 9 mac | gerhana matahari - jom solat sunat kusuf

sbb zmn internet nowadays..so mudah nak sebarkan apa2 jua berita pun...so me dpt tahu psl gerhana matahari pg ni sbb adik2 me share via wasup..me baca gak kat fb and dgr kat radio sinar.fm..

fenomena yg jrg2 berlaku..so jom sama2 solat sunat kusuf (2 rakaat jer)..sunat muakkad ie yg sgt2 dituntut/highly encouraged


‘Gerhana Matahari’ disebut ‘Kusuf’ (الكُسُوفِ) di dalam bahasa Arab yang bermaksud terlindung atau hilangnya cahaya matahari, sama ada terlindungnya itu hanya sebahagian atau keseluruhannya.
Melakukan ‘Solat Gerhana Matahari’ atau dikenali juga dengan nama ‘Solat Sunat Kusuf’ adalah ‘sunat muakkad’ bagi muslimin dan muslimat (lelaki atau perempuan), sama ada orang yang bermukim atau bermusafir, merdeka atau hamba. Disunatkan mandi sebelum dirikan solat gerhana, seperti hendak solat Jumaat.
.
Solat Sunat Kusuf boleh dilakukan di mana-mana samada di rumah, surau atau masjid. Solat Sunat Kusuf boleh dilakukan secara bersendirian Walau bagaimanapun yang lebih afdhal dan utama adalah ditunaikan secara berjamaah di masjid yang didirikan Solat Jumaat.
credit : https://shafiqolbu.wordpress.com/solat-sunat/solat-sunat-kusuf-gerhana-matahari/

1 comment:

CaDLyNN said...

otw to office tgk mase drive je..sampai opis terus buat solat sunat.

zaman internet mmg memudahkn jugak untuk kite tau something..

n saya baru tau solat sunat kusuf ni lain sikit dari solat sunat biasa..

tq to semua yg share kt fb :D..
kalo tak tatau.. haha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails