Wednesday, 14 August 2013

Membaca dengan penuh emosi | CANTIK itu impian semua

citer yg nak me tepek ni...me dh pernah terbaca dulu2..rasanya terbaca kat forum cari.com kalau tak silap..then semlm terbaca lagi citer yg sama kat FB..so me sajer nak tepek kat sini..in case ada yg lom pernah baca....juga sebagai renungan utk wanita2 yg bergelar isteri...kdg2 kita terlupa utk bercantik2 utk diri sendiri..MZ suka jer bercantik2 tak kisahlah syok sendiri ker apa kan...
me siap tag nama mr hubby kat FB..rasanya dia dh baca kot ;)



Kisah Benar - Pengakuan Seorang Isteri

~ BILA ISTERI TAK CANTIK ~

Untuk renungan dan perhatian isteri-isteri dan bakal isteri...

Buat iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung-renung kan lah...

coretan dari hati seorang Muslimah:

*************************************************

Pembaca Semua,

Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan-puan tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana dia melihat kita dari pandangan mata mereka.

Walaupun mereka tidak pernah komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka, mereka menilai secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan-puan tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan.


Saya seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak.

Perawakan saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang anak.

Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa saja.

Kebanyakan belanja seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang membayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.

Suami saya bolehlah dikatakan menarik jika dibandingkan dengan saya.

Suami saya tinggi, cerah kulit dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya.

Saya mengabdikan diri seluruhnya untuk rumahtangga, pagi sebelum pergi kerja saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan segala keperluan rumahtangga.

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakan saya.

Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja, tetapi dia tidaklah sentiasa tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau memegang saya, kami akan bersama bila waktu malam apabila dia perlukan saya.

Baru-baru ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri.

Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun.

Saya mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa waktu kerja.

Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan se**.

Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia menafikan, tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku.

Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan.

Apa kurangnya saya, dia akhirnya berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya.

Saya menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu sahaja.

Dia tiada rangsangan lagi bila melihat saya.

Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang dilihat cantik, menarik minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki lain.

Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang sangat biasa saja, kuku saya pendek dan kadang kala rosak kerana memasak, rambut pulak kadang kala berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari.

Kulit perut saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya ber t-shirt dan berkain batik.

Hari-hari melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya, bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah dan anak-anak.

Tiada topik menarik separti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik, career, mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru mengenai fashion, korporat, jadi dia merasakan seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertamanya memang saya dilahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri, ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama wanita menarik yang boleh membuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi saya tidaklah duduk meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh untuk kecantikan bukan untuk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan dan kelihatan menarik.

~ Muslimah sejati ~

siapalah kita utk menidakkan takdir...hati manusia berubah2..people change...may be ari ni kita nampak cantik di mata dia...tapi siapa tahu apa akan jd 10 thn lagi? 20 thn lagi? doa dan harapan seorg isteri...biarlah kasih cinta hingga hujung nyawa, hingga nafas terakhir di dunia...

note : sedey setiap kali teringat kisah hidup someone that I care...kasih beralih arah slps 22 tahun hidup bersama..kiranya jodoh sbg suami-isteri hanyalah 22 tahun..then lps berpisah jd musuh pula sbb bekas suami jd benci yg teramat kepada bekas isteri yg diceraikan :( dan mengabaikan nafkah utk 3 org anak yg masih belajar...sbb dh hanyut dgn kehidupan dgn wife baru dan anak2 tiri ...

6 comments:

Eyriqazz said...

cantik itu suatu yang subjektif di mata seorang suami...

Ezna said...

note u tu...maybe ada terkena guna guna tak. Ada unsur ilmu hitam. So yang lelaki x ingat dah tanggungjawab pada ex wife. Me pernah dengar citer macam ni.

Lelaki ni suka pada kecantikan jadinya para isteri kena jaga penampilan diri walaupun duduk di rumah. :-)

Hanim said...

Kesimpulannya....species lelaki mcm ni jenis yg tak tahu bsyukur n x berbaloi dijadikan suami.

Suliana said...

hmm.. lelaki yang tak tahu bersyukur.. cantik tu subjektif tapi bagus juga cerita ni sebagai peringatan utk diri sendiri supaya jgnlah serabai sgt duk rumah tu. hehe.. slmt hari raya kak MZ

Rodiah Amir said...

minta izin share.

Matjoe said...

setuju sama hanim, kenepa dia nak salahkan diri dia dan seolah2 mengiyakan naluri lelaki dia. kenapa lelaki tu tak cakap dia nak isteri dia macam mana.

dari segi pekerjaan lelaki tu pun xde la kaya mana pun tapi sibuk jer nak cari yang lain. Lama2 gadis moden terbaru pilihan dia pun akan sedar lelaki ni macam mana orangnya.

on a positive note, memang perlu utk perempuan kelihatan cantik depan suami.

problem jugak lelaki kacak, sebab ada perempuan lain yang mahukan dia walaupun dia tak berapa berharta.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails