Sunday, 7 April 2013

Kemiskinan itu amat memeritkan

terbaca something from FB..

terasa betapa bersyukurnya me lahir dlm family yg sederhana (wpun bukan kaya raya)..
dan me sgt2 bersyukur dgn kehidupan me hari ini..syukur alhamdulillah...segala2nya adalah kurnianNya..

Masa tinggal di Felda,jauh di pedalaman..nak balik kpg di Batu kurau,susah sangat,kereta tak de Honda Cub 70 ada la..Kenderaan balik kpg ialah keretapi,penuh la stesen keretapi Sungkai tiap2 kali nak balik ke kpg masing2.Masa tu keretapi tak pakai no seat..penuh sesak berdiri dari Taiping atau Bagan Serai..tp seronok sebab semua nak pi Sungkai,sampai Sungkai reda,kosong keretapi, penumpang pakat turun kat situ.Darjah 5, dah pandai naik bas dr Sungkai ke Bidor pastu naik bas ekspres Azra ke Ipoh.Susah nak dpt bas,tumpang la mana2 org nak keluar ke Sungkai dr Felda yg jaraknya hampir 25 batu..bila kenang saat tu..masyaallah..
 
Saya teringat saya,mak saya dan adik bongsu nak balik kpg..masa tu adik masih menyusu,mak dukung adik saya pulak bawa beg,tunggu sapa2 nak keluar ke Sungkai,dpt tumpang sebuah kereta kami diturunkan tepi jalan besar,tunggu pulak bas nak ke Sungkai.Bila naik bas,bas penuh sesak berdiri ramai,saya dan mak pun berdiri,mak dukung adik,saya yg pegang beg..tak dak sape nak bg mak tmpt duduk,tiba2 adik menangis,kuat sangat..semua org tengok kami..dia nak menyusu kut..saya tengok mak dok timang2 adik tp tak diam jgk..
 
akhirnya mak duduk bersila dlm bas sambil menyusukan adik dicelah2 kaki penumpang yg berdiri..saya tengok mak,mak menangis,mengalir air mata mak..saya pun tak tahan,kesian sgt kat mak..sy tertanya2 takde org nak bg tempat duduk kat mak ke?Sejak itu saya bertekad nak tolong mak..terlalu banyak pengorbanan mak..kasih sayangmu tetap terpahat di hati kami sekeluarga.Adik saya tu namanya Roihah,sekarang menjadi pendidik di Slim River.

 

6 comments:

e d r i n a . ν”Όλ‚˜ said...

Alhamdulillah... :')

Hanim said...

Sedih baca citer ni

Ezna said...

tersentuh dengar citer ni :-(

transformed housewife said...

kena selalu tgk org yg lg susah dr kita baru kita ingat nak bersyukur kan.

Tuan Juhaida said...

ya allah sedeynya bc kisah itu.syukur pada Allah atas segala nikmat yg kita rasai sekarang

Chekgu Azrine said...

syukur alhmdulillah..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails