Monday 23 July 2012

Hanya Tuhan yang tahu...

...

...betapa me sgt2 merindui arwah ayah...thn ni thn ke4 me,my siblings and my mom akan menyambut hari raya tanpa arwah ayah....dan sgt betullah apa yg adik me kata : "keluarga kita dh tak cukup and raya takkan sama dh mcm dulu masa arwah ayah masih ada.."

and then me ada terbaca kat forum cari

"Apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan.Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.

Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.

Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah"

note : hargailah ibu bapa uolls semasa diaorg masih hidup...semoga arwah ayah me bahagia, tenang di alam sana, ditempatkan di taman2 syurga..amiin
 

11 comments:

Unknown said...

sabar ye mz! alfatihah untk arwah...

kemma said...

sebak..teringat arwah ayah yg dah kembali ke rahmatullah 4 tahun lps...

Ezna Khalili said...

sedihnya i baca ni...x pernah lupa untuk mendoakan mama dan papa :-(

Nadot said...

Sedey...huhu

Smoge tabah ye beraye tanpe Ayah... InsyaAllah, dia bahagia di 'sane'.. :)

Ardini Humaira said...

setiap yang hidup pasti akan kembali pada pencipta.. betul, rindu pada yang tiada :') semoga yang tiada sentiasa aman di sana, di ampunkan segala dosa dan ditempatkan di kalangan orang beriman serta diredhai Allah SWT, amin

zacky786 said...

amin..~

Eliss said...

semoga dia bahagia disana. masa kita pun pasti tiba !Al-Fatihah.

eiela said...

semoga arwah ayah saya pun ditempatkan dalam kalangan orang beriman. amin..

Chekgu Azrine said...

semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh arwah ayah MZ..

al-fatihah.

Wan Amira said...

banyakkan alfatihah untuk arwah ayah mz yer.. i pun tak dapat bayangkan hidup tanpa mak ayah i di sisi sebab im very closed to them.

Jue said...

tersentuhla hati nie kak..jue pun da xde ayah...moga arwah tenang disana...:-(

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails