Saturday, 12 January 2013

Saya adalah pengggemar mee | FAKTA mee

MZ memang suka mkn mee dan apa2 yg sewaktu dgnnya (bihun, kue teow) tak kisahlah goreng ker, rebus ker, sup ker bandung ker etc etc

semlm MZ ternampak ada org shre kat FB psl fakta berkaitan mee kuning...ni MZ copy paste

Alhamdulillah pagi ini dapat bersarapan mee goreng yang enak, sedang tangan menyuap-yuap mee ke dalam mulut , tiba-tiba hati saya terdetik dan teringat pesanan sifu saya sewaktu menghadiri kursus membuat mee kuning 2 tahun dulu secara berbayar. Ohh....saya masih belum sempat menyampaikan lagi apa yang saya tahu, astagfirullahalazim!

Oleh itu sebelum terlambat ingin saya kongsikan disini, dia berpesan kebanyakkan produk mee diluar yang diproses oleh orang bukan islam perlu berjaga-jaga kerana ada yang menggunakan minyak babi untuk mengelakkan ia lekit. Nak tahu caranya mudah saja. Apabila kita beli sebungkus mee kuning dikedai dan disimpan didalam peti ais semalaman, jika kita masih nampak bentuk mee kuning yang jelas dan cantik, maka maknanya ia munggunakan minyak babi. Kerana molekul-molekul dalam minyak babi ini boleh memberi tahan kepada struktur mee. 


Tetapi jika kita bila mee kuning yang diproses oleh bumiputra biasanya struktur mee kuning selepas keluar daripada peti ais, daripada plastik kita dah nampak 'blur' dan tidak jelas kerana molekul-molekul minyak sawit tidak boleh memberi tahan kepada bentuk mee ini. Oleh itu belilah mee kuning buatan bumiputra. Selain selamat kandungan asid borik kurang. Fungsi asid borik ini untuk menjadikan mee kuning supaya tahan lama. Jika kita simpan mee kuning berhari-hari dan ia masih elok itu tandanya kandungan asid borik adalah tinggi. Maka janganlah kita suka sangat ya,

Sampai-sampaikan mesej ini, supaya kita terlepas soal jawab disana nanti. Saya dapat ilmu ini selepas saya perlu membayar beratus ringgit, tapi apalah salahnya jika kalian kongsi secara percuma ... Itu pun nak berkira ke? Niatkan saja untuk kesejahteraan ummah.
p/s Syukur saya tinggal di kawasan kampung mudah mendapat mendapat bekalan mee kuning buatan orang islam..


note : kena berhati2 bila nak beli mee....tp kalau mkn kat kedai...manalah kita nak tau tukang msk tu beli mee kat mana kan...

6 comments:

aku eryati said...

sy juga sukakan mee..d kg saya panggil mee basah

CeqGu said...

Ish kenapa la babi ni byk btul kgunaannya hadehhhh....thanks yer

CESC APOSZ said...

boleh tak bagi fb orang yang bgtahu dia pergi kursus mee kuning berbayar tu...saya sedang mencari kursus pembuatan mee kuning..terima kasiih..

Mama Zharfan said...

@CESC APOSZ : thanks sbb sudi singgah and drop komen.mohon maaf sbb tak dpt nak trace dag fb org tu..sbb dh lama sgt ni...may be u can try google2 for info..
sorry yer :(

Liza said...

Actually buat

Liza said...

Actually buat mee kuning sendiri mudah & menjimatkan
0182191685

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails