Friday 13 April 2012

Budak Empat Tahun Diiktiraf Genius

Britain – Heidi Hankins hanya berusia empat tahun namun dia mempunyai tahap IQ yang tinggi dan berada hanya satu markah di belakang genius sains, Stephen Hawking.

Heidi memiliki tahap IQ dengan markah 159 sementara Hawking pula mendapat 160 markah.
Berdasarkan keputusan itu, Mensa mengiktiraf Heidi sebagai genius dan menerima Heidi sebagai ahli kumpulannya..

Mensa adalah sebuah kumpulan yang dianggotai individu bijak di seluruh dunia.

Menurut bapanya, Matthew, anaknya itu berjaya menghabiskan set buku Oxford Reading Tree hanya dalam masa sejam ketika berusia dua tahun.

“Kami menyangka Heidi seorang yang bijak namun tidak sangka dia sebenarnya seorang genius,’’ katanya yang juga seorang pensyarah di Universiti Southampton.

Jelasnya, menjelang usianya setahun, Heidi sudah pandai bercakap dengan penggunaan ayat yang jelas dan amat baik.

Selain itu, Heidi juga mempunyai penguasaan kemahiran matematik yang tinggi.

“Kami amat bangga dengannya. Dia hanyalah seorang budak yang suka bermain dengan Barbie dan Lego namun dalam masa sama dia lebih suka membaca buku,’’ katanya.

Matthew dan isterinya, Sophy mempunyai seorang lagi anak berusia sembilan tahun.
Dalam pada itu, ketua Eksekutif Mensa British, John Stevenage, berkata, pihaknya berasa gembira kerana keluarga Hiedi memilih untuk menyertai rangkaian Mensa sebagai sokongan.

“Mereka berjaya mengenalpasti potensi anak mereka. Kami di Mensa bersedia untuk melatih ahli Mensa yang masih muda ini untuk menggilap kecemerlangan mereka,’’ katanya.

credit

note : mode kagum...
being bijak, genius, pandai dan yg sewaktu dgnnnya kdg2 akan membuatkan that person rasa tersisih ...anyway, Msia pun ada jer kanak2 genius cthnya adik Adiputra...apa perkembangan beliau yer sekrg..

4 comments:

AyuArjuna BiGoshh said...

adi putra terror maths jer...english and other subject tak berapa excel pun, heheheheh tapi still die terror math dlm usia yg muda

transformed housewife said...

being a genius person always comes with certain labels. Susoh jugok sbb baiklah jd all rounder person dr IQ jah tinggi tapi EQ kure.

mama_umar_maryam said...

btol tu..tapi pnh dgr adi putra tu berckp dlm tv, my mom siap nangis sbb die ckp mcm bakal pemimpin!

tiefazatie said...

sgt kagum...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails