Friday, 18 November 2011

ASB | apakah hukum yang sebenarnya?

ni one of latest comments from my blog readers...


sbb kecik sgt image tu..ni me retype:
"Assalamulaikum. ada 2 percanggahan. Fatwa kebangsaan kata harus. Tapi Suruhanjaya sekuriti dengan fatwa selangor kata haram. Tak sepatutnya pengerusi ASB kata macam tu. fatwa dikeluarkan sebab dah dilakukan kajian. Keputusan suruhanjaya sekuriti juga dibuat dengan teliti. Bukan semberono. Lagipun suruhanjaya sekuriti memang lebih pakar dalam hal kewangan Islam. Keputusan harus ASB dulu dibuat TANPA ada perbincangan dengan mereka yang ahli dan pakar dalam kewangan Islam. Tiada panel syariah suruhanjaya sekuriti dijemput bersama. Tapi memandangkan sudah ada dua pendapat, kita boleh pilih mana satu yang diyakini. Seeloknya tinggalkan kalau kita ragu-ragu. by nurfauzi"

me? me tak simpan dlm ASB...me bkn ada byk savings pun anyway..if ever, me prefer simpan dlm Tabung Haji :)

note : bila ada 2 views yg sedikit sebyk bercanggah...org awam mcm kita2 ni yg jd keliru kan...mana satu nak pakai..anyway, does that amount to syubhah? kalau dh masuk kategory syubhah, memang kena cuba elakkan seboleh mungkin...

6 comments:

Suliana said...

mmg konfius la kak.. nasib baik dlm asb tu ada rm 10 je.. hahaha..

missbby said...

ermm..setakat ni saya simpan dalam tabung haji..

Lisa Hz said...

kecik sgt komen tu, susah nk bc la sis. hehe. annyway lisa pn same pening psl tu dlu. duit hantaran kawen dlu gedebuk letak dlm tu sbb nk bg die beranak snyp2. lps dgr org ckp mcm2 lisa pn survey la kt internet. n tnye kwn2. xingt dh amik source mane tp dr ustaz zaharuddin n ustaz asri pn ada x silap. asb mmg da bercampur, yg lisa ingt asb ada invest dlm maybank (or vice versa), yg mane confirm la maybank tu bank konventional kn, ada riba. pstu american tobacco pn ada. mufti s'ngor kut kalau x silap ckp asb tu haram terus. tp pendapat sorg lg ustaz tu, asb ni harus utk rakyat yg berpendapatan rendah yg mane drg mmg bergantung hidup kt asb ni. so dibolehkan. utk org2 yg mampu, digalakkan keluarkn lah duit dr asb dan melabur kt tmpt lain yg diyakini jauh dr bnde2 syubhah. wallahualam..

Ardini Humaira said...

lec yang ajar tentang Islamic Finance cakap, nak menyimpan tak salah di ASB tapi kalau kita ragu2 kita wajib ambil duit yang kita simpan je... dividend dia tu kita kena tinggalkan :) dni... tak menyimpan di ASB hehe

tiefazatie said...

alo..kan dh keliru nie..huhu

Chekgu Azrine said...

Alamak..saya mmg saving dlm ASB..huhu..camne erk??

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails