Saturday, 14 May 2011

Madu itu manis utk lelaki | Salih Yaacob kahwin isteri ke-4 selepas Aidilfitri

rasanya mesti uolls dh baca/tau kan psl Salih Yaacob tu...org lelaki saham semakin naik even usia meningkat pun..

tak nak komen lebih2, sbb me rasanya tak sanggup hidup bermadu /berkongsi kasih--wal iya zubillah...lain org lain pandangan kan..

ni me baca kat Yahoo News

"KUALA LUMPUR, 12 Mei — Pelakon dan pelawak terkenal Salih Yaacob bakal melangsungkan perkahwinan buat kali keempat dengan seorang gadis yang hanya mahu kenali sebagai Emi, 24 tahun.
Menurut Harian Metro, gadis manis dari Johor itu bakal disunting Salih, 50, sebagai suri hidupnya, sekali gus melengkapkan kuota poligami penyampai radio Sinar FM yang sudah diamalkan sejak puluhan tahun lalu.
Majlis perkahwinan pasangan berkenaan dijangka berlangsung selepas Aidilfitri ini berikutan kesibukan Salih menguruskan kerjayanya ketika ini selain mahu menyelesaikan beberapa urusan mahkamah berkaitan urusan kebenaran berpoligami.

Dalam poligami aman dengan tiga isteri, Salih telah dikurniakan 11 zuriat.
Menurut Emi, dia tertarik dengan hidung Salih selain memenuhi kriteria lelaki pilihannya.
Abang (Salih) comel, saya paling suka hidung dia yang mancung kerana itu juga kriteria lelaki idaman saya,” katanya.

Menurut Emi, walaupun hidung Salih menjadi antara tarikan padanya, namun dia tidak menetapkan kelebihan fizikal sebagai teras utama memilih suami sebaliknya keikhlasan dan sifat dalaman seseorang lelaki yang sentiasa diberi keutamaan dalam melayari bahtera rumah tangga.

“Rupa paras perkara kedua, bagi saya yang lebih penting sifat dalaman yang ada pada diri bakal suami dan saya nampak ciri-ciri itu pada abang, malah dia banyak mengajar dan membentuk saya menjadi insan baik dalam mendepani perjalanan hidup.

“Saya sukakan dia yang menitik berat ajaran agama, cara dia membimbing 11 anak dan tiga isteri, sebab saya terfikir macam mana dia boleh mengurus keluarga besar dengan masing-masing hidup aman damai . . . dia ceritakan semuanya dan dari situ saya tertarik.

“Faktor itu yang buat saya mahu tahu lebih mendalam lagi. Saya akui perkara itu membuatkan abang berbeza daripada lelaki lain. Kalau lelaki lain mulut saja manis, tapi kosong, abang tidak begitu, dia ada isu,” katanya.
Menceritakan detik perkenalan mereka, Emi memberitahu dari awalnya dia tidak berminat untuk mengenali Salih secara rapat memandangkan pertemuan mereka atas dasar antara peminat dengan artis di satu pementasan di Pulau Pangkor, Perak, November lalu.

“Ketika itu saya tidak rasa apa-apa, cuma mahu bergambar dengannya saja apatah lagi semua orang tahu abang sudah berkeluarga dan mengamalkan poligami.
“Bermula dari keinginan untuk tahu bagaimana dia menguruskan isteri-isterinya membuatkan hubungan kami rapat dan saling berbalas SMS dan panggilan telefon. Abang pandai mengambil hati dan layanannya membuatkan saya terpaut,” katanya.

Penuntut sarjana bidang pengangkutan di sebuah institusi pengajian tinggi itu turut mengakui bukan mudah untuk dia menyakinkan keluarganya bagi menerima Salih memandangkan poligami tidak dijadikan amalan dalam keluarga termasuk di kalangan sanak saudara.

Katanya, selepas empat bulan perkenalannya dengan Salih, baru dia memberanikan diri untuk berterus terang di hadapan ahli keluarga dan kakak sulung menjadi orang pertama diberitahunya sebelum kakaknya berjumpa sendiri dengan Salih.

“Sebelum itu saya kerap solat hajat, istiqarah memohon petunjuk dan akhirnya selepas dijelaskan mengapa saya memilih abang, ibu dan ayah menerimanya. Malah ibu sempat berpesan supaya saya menjaga diri sebab tahu perkara ini bukan mudah.

“Apapun saya masih belajar mendalami ilmu terutamanya aspek rumah tangga dan ‘bekalan’ yang diberi abang akan saya pegang dan amalkan serta paling penting menjadikan al-Quran sebagai teras membentuk perjalanan hidup ini.

“Saya sudah bersedia menempuh alam rumah tangga bersama dia dan isteri serta anak-anaknya . . . insya-Allah,” katanya yang kini menjadi pembantu peribadi Salih.
Sementara itu, Salih berkata dia tidka mengambil Emi sebagai isteri secara suka-suka sebaliknya anak bongsu daripada lima beradik itu sudah dititipkan dengan bekalan ilmu agama dan rohani yang membolehkannya menjadi isteri taat dan umat Islam sejati.

“Sebelum menyuntingnya saya sudah asuh dia, bimbing dan sediakan dia dengan bekalan yang diperlukan. Kalau tidak dia tak boleh ‘follow’. Bukan mudah kerana dia muda tapi sebab saya penyampai amanah dan perkahwinan satu ibadat.

“Setiap hari saya akan memperingatkan dia, memberikan nasihat dan panduan tidak mahu tersasar. Alhamdulillah dia seorang yang patuh dan mengenal arah tuju hidup ke jalan Allah. Apapun proses pembelajaran itu tidak pernah habis dan ia masih berterusan,” katanya."

note :  on the positive aspect, poligami boleh mengurangkan bilangan andartu kat Msia....WA

7 comments:

tiefazatie said...

ntah la..kalu ifa xsnggup nie..cm akak ckp..lain org..lain pendapat kan..

Myra Jay said...

Rezeki SY dapat kawen bini muda trang tang tang.. :)

Melepas la jejaka bujang di luar sana..

Berbeza dulu Poligami adalah utk mmbantu golongan Ibu tunggal..:)

Lelord said...

hehehhee no comment

ibuayahdamia said...

oo...belum kawen lagi..ingatkan dah kawen sebab SY minta cuti 2 minggu aritu kan..

azlin azman said...

“Abang (Salih) comel, saya paling suka hidung dia yang mancung kerana itu juga kriteria lelaki idaman saya, hahaha, kelakar. tp sy xsnggup lah. biarlah sleh, dia mmpu.

Kamariah Awang said...

Yang sedihnya, kalau ada jodoh sekali lagi.. Terpaksa menolak salah seorang dari yang 4 tu... Sapa yang kena agaknya yeer..!

♥ aNJe a.k.a MaMa_Balqis ♥ said...

kita ada tengok pengakuan wife no 4 dia kat you tube...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails